Súlyfelesleg – Orvos válaszol – belgyógyász, háziorvos

Orvos válaszol

belgyógyász, háziorvos
Dr. Gyurkovics István
Súlyfelesleg

Én úgy érzem, hogy több kilo van rajtam, mint ahogy kellene. Anyukám azt
mondja, hogy csak egy kis sport kell nekem. Mozgok, de szerintem nem
változtam. Hogy lehetne lefogyni gyorsan. Ha nem eszem valami édeseséget,
akkor rosszul szoktam lenni.

Mit tegyek?

1998-08-03 08:01:50

Ajánlom, hogy olvassa el hasonló kérdésre fentebb adott válaszomat is.
Kérdése három problámát is felvet: az egyik a fogyás sebessége, a másik a
sport kérdése a harmadik a szénhidrátok szerepe. Bizonyos, hogy minden gyors
fogyás (ld. boxolók
verseny elõtti fogyasztása) leginkább néhány kilogramm vízveszteséget okoz
csak, melyet egy-két nap alatt újra vissza lehet szedni (ez az ún.
"Jojó-diéta" többet árt, mint használ). Egyetlen kg raktározott zsírszövet
elégetéséhez kb. egy heti
teljes koplalás lenne szükséges, ezért csak olyan fogyúkúra tartós, mely
hosszú hónapokon keresztül egészségkárosodás nélkül folytatható és heti 2-3
kg-nál nagyobb testyúlycsökkenést nem okoz. Az alkalomszerû sport véleményem
szerint nem alkalmas
a testsúly csökkentésére, mert megnyugtatja az idegrendszert, fokozza a
gyomorsav kiválasztást (és az étvágyat) valamint a mellékvese androgének
termelõdését. A rövid idõtartamú, rendszeres testmozgás (pl. jóga, aerobik)
segíthet a vérkeringés
élénkítésében és a bélrenyheség megszüntetésében, de ritkán fogyaszt több
kalóriát, mint amennyi plusz energiát igényel. A világon eddig alkalmazott
összes fogyókúra is csõdöt mondhat, ha az összkalória bevitelt nem
csökkentjük, rendszeresen
alkoholt, édességet, sok állati húst fogyasztunk (lassítja a bélmozgások
sebességét). A diéta tekintetében fontos, hogy az összes kalória bevitel
legalább 60% szénhidrát lehet, de ez nem cukrászati készítményeket és édes
üdítõket jelent, hanem
ún. "alacsonyabb glykaemiás indexû" szénhidrátok korlátozott mennyiségû
fogyasztását, pl. keményítõ tartalmú (rozs-kenyér, burgonya, tészta, müzli)
gabonafélék, gyümölcsök formájában. Ha már "rosszul van, ha nem fogyaszt
édességet", akkor már
édességekkel túlstimulálta a saját insulin termelését, de még nem késõ
lassúbb glukóz felszabadulást biztosító fenti élelmiszerek ill. a kb. tized
annyi kalóriát de nagy térfogatot és ballasztanyagokat adó zöldségfélék
fogyasztására történõ
átállás. Ha fogyni akar, akkor erre az idegrendszerét is stimuláltabb
állapotba kell hoznia. Rendszeres szellemi munka, sok kétkezi tevékenység
mellett, a korai bõséges reggeli és a késõi "pótvacsorák", a nappali
szunyókálás és az alkohol
fogyasztás tökéletes elhagyása szükséges. Néha autó helyett gyalog menjen
át a szomszéd utcába! Egyen fele annyit, mint eddig - úgy, mintha nem
tellene többre, jóllakottan nem lehet lefogyni! A háború és a nélkülözés
napjainkban is bebizonyítja,
hogy mindenkit le lehet fogyasztani.