Orvos válaszol

ideg- és elme, pszichológia, evészavar, táplálkozás
Dr. Szabó Pál
Mérgezés?

Tisztelt Doktor Úr!

A következõ kérdéssel fordulok Önhöz:
Szilveszter estéjén, az ilyenkor szokásos etil-alkohol mellé, sikeresen magamba juttattam egy Pur nevezetû mosogatószerbõl egy kicsiny mennyiséget. Ez hamarosan meghozta hatását, és megfordította a perisztaltikámat, majd ezt ennyiben hagytam. Másnap azonban rám nem jellemzõ módon, az ilyen estéket követõ rossz érzések mellé társult egy lábizomlázam, illetve a felsõtestem olyan volt mintha leégett volna. Azóta az arcbõröm szokatlanul száraz, és egy picit ég is, illetve székletem hígabb a szokásosnál.
Érdemes még orvoshoz fordulnom, vagy viselnem kell most már a szövõdményeket, következményeket?

Válaszát elõre is Nagyon Köszönöm

2006-01-05 01:34:54

Elég sokat várt a levelével (4 nap).
Mérgezéseknél általában azt kell megakadályozni, hogy a szervezetbe jutott anyag felszívódjon. A hányás révén az anyag nagy része kiürülhetett. Nyilván minél hamarabb történik valami (annak érdekében, hogy eltávolítsuk a mérgezõ anyagot), annál jobb.
Nem vagyok a mérgezések specialistája, és azt hiszem, orvoskollégáim nagy része sem nagyon tájékozott ezen a téren, mivel viszonylag ritka, hogy mosogatószert igyanak az emberek. Ezért azt javaslom, hogy ahelyett, hogy egy orvosi rendelõben vár, ahonnan majd valahova máshova küldik, forduljon közvetlenül a toxikológiai osztályhoz (Budapesten pl. az Erzsébet kórházban van ilyen, megyei kórházakban is szokott lenni). Vagy hívja fel a mentõket, az Orvosi Mentõszolgálat orvosai tudják, mi a teendõ.
Más mosogatószeren a következõ utasítás szerepel: \"lenyelés esetén azonnal forduljon orvoshoz, és mutassa meg a csomagolást\".
Mindenképpen javaslom, hogy forduljon orvoshoz. Nem valószínû, hogy a lenyelt szer esetleges hatásait befolyásolni lehetne, hanem inkább azért érdemes megvizsgáltatni magát, hogy megnyugodjon, hogy panaszait nem a mosogatószer okozza.
Üdvözlettel: Dr Szabó Pál pszichiáter, neurológus, pszichológus